//Little Sweet Girl


Holla!

1 2 3

My Baby Boo




Tinggalkan Jejak



Past Posts



Credits

© 2013 - Full Template by Anugerah Salsa and the basecode from Arrien Amani . Cute icon from Pixel.
Cerpen : Tolong Bagi Tajuk :)
Selasa, 8 Oktober 2013 | 0 Magic (s)
Aku duduk di atas bangku sambil melihat keletah anakku yang sedang bermain dengan begitu girang di taman permainan . Aku mendongak , memerhati angit biru luas sungguh begitu indah dipandang . Ditambah awan putih berserakkan menambahkan keindahan ciptaan Yang Maha Pencipta . Sesekali terlihat seorang ibu dan anak bermimpin tangan berjalan . Deru angin sepoi-sepoi bahasa begitu menggamit perasaan , mengembalikan memori yang masih tersimpan kemas dalam ingatan .

********

Doktor menggeleng sebaik aku tiba di hadapannya . Kulihat sekujur tubuh dilitupi kain putih di atas katil . Kaku . Air mataku mengalir laju ibarat sungai yang tidak henti-henti mengalirkan air deras . Hanya aku di situ . Keseorangan memikirkan bagaimana kehidupanku dapat diteruskan tanpa ibu . Jika diharapkan ayah untuk menjagaku , sudah pasti ditolaknya . Alasannya ibu tiriku akan memarahinya jika dia berbuat demikian . Aku pasrah dan redha kerana aku tahu Allah sedang mengujiku .

Bukan aku tidak biasa hidup tanpa lelaki bernama ayah . Begitu juga ibu semenjak ayah curang kepadanya 2 tahun yang lalu . Ayah berkahwin secara senyap tanpa diketahui ibu . Namun , tembelang ayah pecah apabila ibu tiriku memarahi dan menyuruh ibu agar meninggalkan ayah . Dia juga menyatakan bahawa ibu menjadi penghalang cinta ayah terhadapnya . Oleh kerana terlalu sedih , ibu menjadi begitu murung dan sering menyendiri . Ditambah pula ibu turut menghidapi barah otak semanjak 3 tahun yang lalu  , menambahkan beban yang ditanggung .

Sebenarnya , ibu seorang yang amat penyayang , baik hati , pandai memasak , bijak , pandai menjaga hati dan amat pemurah dengan senyuman . Masih segar di ingatan , waktu aku masih kecil , ibu selalu membacakan kisah-kisah tentang junjungan Nabi Muhammad . Ibu juga bijak dalam mendidikku menjadi muslimah solehah . Ibu tegas tetapi penyayang . Namun , tidak tahu di mana silapnya , ayah tetap memilih wanita itu berbanding ibu .

Sejak kehilangan ibu , aku menetap bersama ibu saudaraku dan seorang anak perempuannya . Suami Mak Usu sudah lama meninggal dunia , kira-kira 3 tahun yang lalu . Mak Usu langsung tidak berhasrat untuk melangsungkan perkahwinannya buat kali kedua kerana terlalu sayang dan tidak sanggup menggantikan tempat suaminya tercinta . Sikap Mak Usu mirip ibu , begitu juga wajahnya . Mak Usu dan anaknya begitu senang dengan kehadiranku . Tidak pernah mengeluh malah mengungkit jasa mereka . Hubungan aku dan Melissa , sepupuku sangat akrab ibarat adik-beradik . Umur kami pula sebaya , menambahkan lagi kasih sayang antara kami berdua .

Namun , kusangkakan panas hingga ke petang , rupa-rupanya hujan di tengah hari . Ketika umurku mencecah 20 tahun , aku telah dihalau dari rumah Mak Usu . Aku dituduh menjadi dalang pertunangan antara Melissa dan tunangnya terputus . Aku tidak tahu-menahu apa , jauh sekali menjadi perosak hubungan mereka . Namun , rezeki Allah ada dimana-mana . Aku telah diterima bekerja separuh masa di sebuah kedia sebagai juruwang . Cukuplah aku menampung makan minum , pakaian dan rumah sewaku . Aku terpaksa berpuasa dan berikat perut , demi menyara pembiayaan universitiku dan kehidupanku . Aku redha dengan ketentuan Allah kerana ku tahu pasti ada hikmah indah disebalik ujian yang ditimpa .


*************************

Tidak selamanya matahari akan berlindung disebalik awan hitam , akhirnya aku berjaya menamatkan pelajaranku dengan segulung Ijazah . Pada tahun yang sama juga , aku telah berjumpa dengan seorang lelaki yang 2 tahun lebih tua daripada aku , iaitu suamiku . Perkenalan selama 2 bulan dan pertunangan selama 1 bulan diakhiri dengan pernikahan .


********************

Humaira' berlari-lari anak menuju kearahku yang sedang mengelamun . ' Ibu , jom balik . Dah nak dekat Maghrib ni . Banyak syaitan la ' . Petah bicaranya walaupun baru berusia 4 tahun . Aku tergelak sambil mengangguk . Aku memimpin tangan Humaira sambil berjalan menuju ke keretaku .


p/s : Ok , ni sememangnya buatan saya . Siryes tak tipuu . Tapi nampak cam pelik kan sebab cerita dia macam orang dewasa yang buat . Cerita dia pun tak berkisarkan hidup kanka-kanak . Tak kisahla . Tapi alhamdulillah dapat habiskan my first cerpen setelah berbulan-bulan tertangguh -.-' Saya tak tau nak buat tajuk apa , tolong bagi idea ehh ? :)

Catat Ulasan


Assalamualaikum and thanks for reading!


Newer Post
Older Post