//Little Sweet Girl


Holla!

1 2 3

My Baby Boo




Tinggalkan Jejak



Past Posts



Credits

© 2013 - Full Template by Anugerah Salsa and the basecode from Arrien Amani . Cute icon from Pixel.
Dimana Letaknya Keadilan Allah?
Rabu, 18 Februari 2015 | 0 Magic (s)
Seseorang yang sedang bersedih, ingin mengeluh ke seorang Ustaz yang terkenal ilmu & imannya. 
" Ustaz, dimana ini keadilan Allah SWT?.
Sudah lama saya terus memohon padaNya namun tidak juga dikabulkan. Saya solat, berpuasa, bersedekah, berbuat segala kebajikan, tapi tidak satu pun keinginan saya dikabulkan.
Padahal seorang teman yg ibadahnya kacau balau, bicaranya membuatkan orang sakit hati, akhlaknya hancur, tapi apa yang dimintanya termakbul dengan cepat. Kenapa Allah ni tak adil ustaz? "

Ustaz: "Hehehe. Pernahkah kamu didatangi pengemis?".
"Ya pernah, sudah tentu " kata orang itu serius.
"Cuba bayangkan , jika pengemis itu menakutkan, samseng, bertindik, nyanyiannya buat kita rasa pening, kamu buat apa pada pengemis tu?"
Orang itu menjawab, "Kalau macam tu, saya akan terus berikan duit kepadanya supaya dia cepat2 pergi"
"Ok, kalau pengemis tu bersuara merdu,nyanyiannya menggetarkan jiwa dan penampilannya kemas. Apa yang kamu akan lakukan?"
"Saya akan nikmati nyanyiannya sampai lagunya selesai, lalu saya minta  dia menyanyi lagi sekali lagi dan ulang lagi..", kata orang itu tertawa.
Begitu juga dengan apa yang Allah lakukan kepada kita.
Kalau ada manusia yang berakhlak buruk dan tidak melakukan apa yang diperintah Allah, 
mungkin Allah akan perintahkan kepada malaikat, "Cepat berikan saja apa yang dia minta. Aku muak dengannya"
Tapi kalau yang memohon adalah hamba mukminin soleh, rajin ibadah, rajin beramal & bersedekah, maka mungkin saja Allah SWT berfirman kepada malaikatNya : "Tunggu. Tunda dulu apa yang dia minta, Aku menyukai doa-doanya, Aku menyukai esak-tangis nya. Aku tak ingin dia menjauh dari Ku setelah mendapat apa yang dia minta. Aku ingin mendengar tangisannya kerana Aku sangat menyukainya"
Bukankah disukai Allah SWT adalah tujuan kita HIDUP & tujuan kita MATI?
Selalulah BERSANGKA BAIK pada Allah Azza wa Jalla kerana kita sebenarnya tidak pernah betul-betul tahu apa yang terbaik sesungguhnya bagi kita.
Untuk renungan kita semua. Semoga bermanfaat.

* story credit to : Link
* translated from Bahasa Indonesia to Malay :) 

Catat Ulasan


Assalamualaikum and thanks for reading!


Newer Post
Older Post