//Little Sweet Girl


Holla!

1 2 3

My Baby Boo




Tinggalkan Jejak



Past Posts



Credits

© 2013 - Full Template by Anugerah Salsa and the basecode from Arrien Amani . Cute icon from Pixel.
Tanda-tanda Malam Lailatul Qadar
Khamis, 1 Ogos 2013 | 0 Magic (s)


 Menurut Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani,

“Pendapat terpilih berdasarkan himpunan dalil-dalil bahawa, dijadikan Lailatul Qadar itu tetap berlaku pada malam sepuluh akhir Ramadhan, kemudian pada malam ganjilnya, tidak ditetapkan melalui tanda-tandanya yang khusus, sebagaimana petunjuk dalil-dalilnya yang jelas. (Fathul Bari, 4/260) 
Terdapat beberapa tanda , iaitu ;


  • Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Rabb-nya tidak seperti malam-malam lain. 


  • Malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi syaitan)

  •  Cahaya mentari lemah, cerah tak bersinar kuat keesokannya

  •  Bulan nampak separuh bulatan


  • Udara dan suasana pagi yang tenang


Ibnu Abbas r.a berkata: Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam bersabda: 


“Lailatul qadar adalah malam tenteram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya sang matahari terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadith hassan)


  • Kadang-kadang terbawa dalam mimpi



“Carilah malam lailatul qadar pada sepuluh hari yang terakhir. Namun jika salah seorang dari kamu tidak mampu, maka jangan sampai terlepas pada hari ketujuh yang terakhir.” (Hadis Riwayat Muslim) 

p/s : Berusaha untuk cari malam istimewa ni . Setahun sekali je pulak tu kan :( . Upsr pun nak dekat . Tapi Allah pulak makin jauh dengan kita . Note to myself -.-' Astaghfirullah

sumber : http://fuh.my/tanda-tanda-malam-lailatul-qadar/

Catat Ulasan


Assalamualaikum and thanks for reading!


Newer Post
Older Post